Atrium Uměleckého centra se připravuje na večery s barokní operou. Už pošesté se v něm uskuteční Olomoucké barokní slavnosti, v jejichž letošní nabídce je sedm různých inscenací. Ve světové premiéře zazní i neobarokní opera L´Arianna skladatelů z UP Tomáše Hanzlíka a Víta Zouhara.
Letošní barokní přehlídka přinese během dvaadvaceti červencových večerů díla slavných skladatelů, například Claudia Monteverdiho, Antonia Vivaldiho či Wolfganga Amadea Mozarta. V novodobých světových premiérách zazní i díla neprávem pozapomenutých mistrů Antonia Caldary či Františka A. Míčy. I letos festival nadělí i tak zvané neobarokní opery, vzniklé na dobová libreta zhudebněná skladateli z UP Tomášem Hanzlíkem a Vítem Zouharem .
Velkým tahákem letošního ročníku bude novodobá světová premiéra opery Antonia Caldary L´Amor non ha legge psaná pro moravského aristokrata a patriota Johana Adama Questenberga. Premiéra tohoto díla se konala na zámku v Jaroměřici nad Rokytnou před 290 lety. Autograf partitury opery se unikátně dochoval ve vídeňské sbírce Archiv der Gesellschaft der Musikfreunde.
„Caldarovi je prozatím věnována mnohem menší pozornost než jakou by si svým gigantickým dílem zasloužil. Je to autor, který ústrojně spojuje intelektuálního kontrapunktika se skladatelem schopným vytvořit líbeznou a prostou písňovou formu. Něco, co tolik oceňujeme například na Mozartovi,“ řekl Tomáš Hanzlík z katedry hudební výchovy pedagogické fakulty a zároveň umělecký vedoucí festivalu. Podle něj má Caldara s Mozartem překvapivě mnohem víc společného, než bychom čekali. „Ačkoliv je autorem období pozdního baroka, jeho světská tvorba již předznamenává odlehčené a zdrobnělé rokoko,“ dodal.
V novodobé premiéře se zájemcům nabídnou v Uměleckém centru UP i dvě kratší serenaty českého skladatele Františka Antonína Míči. Ve světové premiéře pak zazní neobarokní opera L´Arianna Tomáše Hanzlíka a Víta Zouhara na námět jediného dochovaného Monteverdiho hudebního úryvku a dobových pramenů roztroušených po celé Evropě.
Všechna představení se uskuteční v replice barokního divadla za doprovodu barokního orchestru. „Jedná se o světově unikátní repliku barokního divadla nazvanou Theatrum Schrattenbach, vzniklou na počest olomouckého biskupa Wolfganga Hanibala Schrattenbacha. Je rozebíratelná a kombinuje zadní prospekt a boční kulisy za účelem dosažení perspektivy při zkráceném prostoru. Také letos bude obohacena o řadu nových výměn,“ doplnil Tomáš Hanzlík.
Orchestr barokních slavností důsledně využívá historických hudebních nástrojů, specialitou barokních oper i festivalových představení jsou opulentní kostýmy. Pro letošní ročník ji bude vyrobeno čtyřicet. Ve vokální složce se každoročně uplatňují speciálně školení pěvci, přičemž specialitou barokních oper jsou mužské postavy zpívající ve vysokých ženských polohách. Mezi řadou vynikajících zpěváků se tak objeví například sopranisté Leandro Lafont, Filip Dámec, sopranistky Dora Rubart-Pavlíková, Kristýna Vylíčilová, Markéta Israel-Večeřová, Hana Holodňáková, altisté Jan Mikušek, Martin Ptáček, Bedřich Lévi, tenorista Ondřej Holub, basista Jaromír Nosek a řada dalších.
Olomoucké barokní slavnosti se uskuteční od 8. – 29. července, denně od 19 hodin. Více ZDE.