Ruský klub při UP ve spolupráci s její katedrou slavistiky pořádá výstavu Pestrošedý svět. Nabídne dvacet černobílých snímků ze života Rusů fotografky Dany Kyndrové. Akademická i neakademická veřejnost se tak může seznámit s tvorbou autorky, která získala několik ocenění v rámci soutěže Czech Press Photo a zároveň se pyšní titulem Osobnost české fotografie.
Katedru slavistiky inspirovala fotografická publikace Viděno devíti. Fotografie z Ruska. „Rusko a Rusy představuje prizmatem předních českých fotografů, mimo jiné i právě Dany Kyndrové. Její oko přistupuje k tématu Rusů velmi citlivě – nesnaží se o reportážní hodnocení, ale pouze ‚přihlíží‘. Ruského člověka navíc představuje z mnoha pohledů, díky čemuž vzniká velmi poctivá a rozsáhlá esej o podobách ruské mentality,“ uvedl René Andrejs, doktorand katedry slavistiky FF.
Podle organizátorů výstava ukazuje několik podob ruského člověka, které jsou do jisté míry utvářeny třemi světy – světem víry ztělesněného sílou ruské pravoslavné církve, ale také hlubokou křesťanskou tradicí často formující postoje Rusů vůči okolnímu světu. Svět moci je na výstavě představen jako vztah k oficiálním složkám státu – na straně jedné pompézní oslavy konce války a jiných výročí, na straně druhé vyjadřování postojů obdivných či nesouhlasných k politickému systému a reprezentaci státu. V pomyslném středu těchto složek je pak svět každodennosti, kterému je na výstavě věnována největší pozornost. Tento svět je moci a víře do jisté míry vzdálený, díky čemuž se také stává vnitřně svobodným. Ohromné teritorium, na kterém se Rusko nachází, dalo spolu s historickým vývojem vzniknout tzv. ruské duši, a právě tyto tři podoby světa spoluutvářejí neuchopitelnou esenci, která se zrcadlí v mentalitě Rusů. „Kouzlo fotografií Dany Kyndrové spočívá především v přirozenosti, která nehodnotí, ale ‚pouze‘ zve k dialogu toho, kdo se nechce na Rusko jen dívat, ale chce ho také vidět. Pojďte se podívat do těchto tří světů s námi!“ pozval René Andrejs.
Tématu Rusové se Dana Kyndrová věnovala téměř čtyřicet let. Jejím záměrem je pokusit se o určitý esej o životě ruského národa, počínaje sedmdesátými léty minulého století až do současnosti. Zahrnuje pohled na národ, který má potřebu ikon, svatých či politických, ruský mesianismus i nacionalismus, patos i velikáštví. Renesance pravoslaví a touha po navrácení národního sebevědomí, které bylo sraženo po rozpadu Sovětského svazu. Její snahou je postihnout nejen určité změny v životě Rusů související s odvržením komunistické ideologie, ale zajímají ji, ostatně jako u všech jejích projektů, především obecně lidské hodnoty, které čas či prostředí ovlivňují jen minimálně.
Vernisáž výstavy se uskuteční 2. října v 18 hodin v prvním patře UC UP. Její součástí bude i komentovaná prohlídka s autorkou.
Dana Kyndrová (1955) vystudovala francouzštinu a ruštinu na FF UK v Praze. Fotit začala v osmnácti letech. Vždy se věnovala černobílé humanistické fotografii. Od roku 1992 je volnou fotografkou. Uspořádala řadu výstav doma i v zahraničí, vydala osm autorských publikací.
Do Ruska, respektive tehdejšího Sovětského svazu, se vypravila poprvé v roce 1976 během vysokoškolského studia ruštiny. Počátkem devadesátých let fotila i odchod sovětských vojsk z Československa. K projektu Rusové se pak vrátila v roce 2000, kdy fotografovala v ženském pravoslavném klášteře na estonsko-ruském pomezí. Právě tato cesta zahájila její návrat k ‚ruskému tématu‘, kterému se intenzivně věnovala posledních patnáct let.
Dana Kyndrová je nositelkou řady ocenění ve fotografických soutěžích: 1995–1999 Czech Press Photo, 1998 – hlavní cena v národním kole Fujifilm Euro Press Photo Awards, 2006 – Grant hlavního města Prahy (za soubor fotografií z ruské pravoslavné pouti), v rámci kterého zachytila život pražských bezdomovců. Kromě své vlastní fotografické tvorby se začala v posledních letech věnovat i kurátorské a organizační činnosti v oblasti fotografie.