Univerzita Palackého si v žebříčku THE drží pozice

Zdroj: THE
Pondělí 16. září 2019, 13:00 – Text: Martina Šaradínová

Univerzita Palackého potvrdila své pozice v mezinárodním hodnocení univerzit THE World University Rankings. Stejně jako v předchozích dvou letech i letos figuruje spolu s Masarykovou univerzitou na 601. až 800. místě, z tuzemských univerzit si lépe vedla jen Univerzita Karlova na 401. až 500. pozici.

V žebříčku, který patří do trojice nejuznávanějších globálních rankingů, bylo hodnoceno 1800 univerzit, z toho se jich umístilo 1396 z 92 zemí. Českou republiku v něm reprezentuje 17 vysokých škol. Je to o tři více než před rokem, české zastoupení rozšířily Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Univerzita Hradec Králové a Mendelova univerzita v Brně. V první tisícovce se nachází pět tuzemských vysokých škol.

„Univerzita Palackého je v žebříčku Times Higher Education 2020 opět hodnocena mezi třemi nejlepšími univerzitami v České republice a mezi deseti nejlepšími ve střední Evropě. Jasně se ukazuje, že se v této zemi postupně profiluje úzká skupina výzkumných vysokých škol. Olomoucká univerzita je navíc jedna z mála českých akademií, které obhájily své místo z uplynulých let, což je vzhledem k rychle se zostřující konkurenci především ze strany asijských univerzit možno považovat za dobrý výsledek. Umístění v žebříčcích má obrovský vliv na reputaci univerzity i na mezinárodní partnerství v oblasti vědy, výuky či kvality. Ušli jsme za posledních pár let obrovský kus cesty a já chci poděkovat celé akademické obci, protože jde vždy o kolektivní dílo a společný úspěch,“ poznamenal rektor Jaroslav Miller.

Ve výzkumu univerzita poskočila o 244 míst

Žebříček, který od roku 2010 vydává britský list Times Higher Education, hodnotí univerzity na základě pěti hlavních indikátorů – výuka, výzkum, citovanost, spolupráce s průmyslem a mezinárodní prostředí.

„Potěšující zprávou je, že v dílčích parametrech opět nastalo zlepšení, a to zejména v oblasti parametrů výzkumu, kde jsme se výrazně posunuli z 925. na 681. pozici. Zlepšili jsme se ve dvou ze tří sledovaných indikátorů, a to ve výzkumné produktivitě a příjmech z vědy a výzkumu. Pozitivní posun vykazují opět i citace prací našich akademiků (posun skóre ze 42,5 na 46,9), což lze, přes všechny výhrady k měření vědeckého výkonu tímto způsobem, považovat za důkaz, že tvůrčí činnost na UP děláme dobře a má svůj ohlas v mezinárodním měřítku,“ uvedla prorektorka pro strategické plánování a kvalitu Hana Marešová. V citacích měla z tuzemských univerzit lepší výsledek jen Univerzita Karlova, která si ale oproti předchozímu roku mírně pohoršila (letošní skóre činí 53, v předchozím roce 55,9).

Zlepšení nastalo i ve výuce

Za pozitivní signál považuje prorektorka i zlepšování parametrů v oblasti výuky. Univerzita Palackého se zlepšila ve čtyřech ukazatelích včetně reputace výuky. Celkově se nachází na 872. pozici, před rokem byla 905. „To vše je signálem, že se univerzita snaží zároveň hledat rovnováhu mezi svými dvěma hlavními činnostmi,“ doplnila Marešová.

Nejlépe si nejstarší moravská univerzita vede v oblasti mezinárodní prostředí, kde je na 424. místě.

První místo v globálním hodnocení obsadila stejně jako před rokem Oxfordská univerzita. Na druhé místo poskočil z loňské páté pozice California Institute of Technology a odsunul na třetí místo Univerzitu v Cambridge. Podrobné informace jsou zde

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)