Univerzita představuje kreativce ze Šumperska a Jesenicka

Repro: Žurnál UP
Čtvrtek 16. září 2021, 12:00 – Text: Ivana Pustějovská

K zásadním impulzům, jak hospodářsky a společensky nastartovat Jesenicko, by mělo patřit využití inovací a kreativity. Že se kreativním tvůrcům, kteří mají často světovou úroveň, daří i mimo velká města, dokládá nejnovější katalog věnující se designu Design III. Kreativní Jeseník/Šumperk z produkce Univerzity Palackého, který představuje špičkové talenty tvořící a podnikající na Jesenicku a Šumpersku. Křest publikace se uskuteční v sobotu 18. září na festivalu Jesnění v Jeseníku a ve čtvrtek 23. září v šumperské Pikole.

Univerzita Palackého se mapováním kulturních a kreativních průmyslů (KKP), které jsou výrazným celoevropským fenoménem, zabývá dlouhodobě. Doposud se ale pozornost zaměřovala na Olomouc a olomoucký region (katalogy Design a Design II ke stažení zde.) „Zatímco v obecném povědomí občas stále panuje stereotyp odloučeného ‚sudetského‘ regionu, rostou tam trendy kavárny, schází se pospolitost a dochází k profilaci nových typů podnikání založených na invenci a jejím technologickém uplatnění,“ říká o Šumpersku a Jesenicku Petr Bilík, který na Univerzitě Palackého koordinuje kreativní odvětví a je jedním z editorů katalogu.

Katalog Design III seznámí čtenáře s prací více než dvou desítek tvůrců, kteří se věnují například truhlářství, uměleckému rytí kovů, kovářství, výrobě unikátních hudebních nástrojů, textilních nebo kožených oděvních doplňků, webovým projektům atd. Představí se například Lucie Bandiková, která je považována za eso v oblasti uměleckého rytectví, nebo firma Vagus, která vyvíjí jedinečné sportovní oblečení a lyžařské vybavení.

Jak editoři katalogu dodávají, cílem je ukázat, že i pro region, který aktuálně nedokáže mladým lidem nabídnout mnoho zajímavých pracovních příležitostí, a trpí tak vylidňováním a postupným ‚odlivem mozků‘, existují možnosti, jak situaci změnit. Je ale potřeba, aby se spojily síly kulturních a vzdělávací institucí, místních samospráv, státní správy, neziskového sektoru, podnikatelů i firem. „Sektor KKP už teď dává v obou regionech obživu několika stovkám lidí, a můžeme jen odhadovat, jaký potenciál v sobě Jesenicko a Šumpersko ukrývají. KKP se vyznačují relativně nízkými vstupními náklady, zpravidla malou ekologickou zátěží a vysokou přidanou hodnotou. Rozhodně má smysl se zabývat jejich rozvojem, tím spíše na místech, kde je o kvalifikovanou a dobře placenou práci nouze. Od podpory kreativity je totiž pak už jen kousek k podnikavosti a k podnikání, což je opět něco, co Jesenicko a Šumpersko urgentně potřebují,“ připomíná další z editorů Kamil Kavka z platformy positivJE.

Křest katalogu, jehož originální grafickou podobu připravilo Vydavatelství Univerzity Palackého, se uskuteční v sobotu 18. září v 15 hodin v jesenickém kině Pohoda v rámci sousedsko-kulturního festivalu Jesnění a ve čtvrtek 23. září v šumperské Pikole.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)