Veletrh vědy a výzkumu chce zbořit mýty

Věda ve všech podobách.
Foto: Robert Mročka
Pondělí 11. červen 2018, 12:00 – Text: Martina Vysloužilová, Šárka Chovancová

Existuje svět v kapce vody? Jsou změny DNA mimo naši kontrolu? Můžeme opravdu věřit tomu, co vidíme? Je chemie nudná? Procházejí se rostliny sem a tam? Na tyto a spoustu dalších otázek odpoví Veletrh vědy Univerzity Palackého, který se uskuteční v pátek a v sobotu.

Letošní ročník největší celouniverzitní popularizační akce se tentokrát ponese v duchu: „Boříme mýty!“. Organizátoři z jednotlivých fakult a partnerských organizací připravili desítky interaktivních stánků. Prezentace bude v pátek od 9 do 15 hodin na přírodovědecké fakultě a v muzeu vědy Pevnosti poznání, v sobotu pak jen v Pevnosti od 9 do 18 hodin. Část aktivit návštěvníci naleznou také v Rozáriu hned vedle areálu Korunní pevnůstky.

Malí i velcí poznají prostřednictvím zábavných experimentů, soutěží či představení rozličné aspekty každodenního využití vědy a jejích poznatků. V programu nebudou chybět oblíbení roboti, geohry, optické klamy, laserové bludiště, prezentace ze světa nanovláken nebo stanoviště o kosmickém záření. „I dnes panuje ve společnosti mnoho mýtů, které můžeme díky vědě vyvrátit. Zpochybňování kulatosti země nebo globálního oteplování – to je jen špička ledovce. Zásadní rolí univerzity je být zárukou faktické správnosti, garantem nabytého lidského poznání a kompasem v dnešním informačně zahuštěném světě plném zaručených ‚pravd‘,“ řekl Matěj Dostálek, ředitel Pevnosti poznání. 

V muzeu vědy studenti chemie ukážou, zda lze vytvořit kuličku z vody nebo jestli lidská ruka vydrží chlad kapalného dusíku. Vědci z Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum zase dokážou, že geneticky modifikované organismy (GMO) nejsou žádným strašákem a v řadě případů člověku prospívají. Návštěvníci jednoduchým postupem sami získají DNA z banánu a pomocí UV lampy si na ni i posvítí. Ústav experimentální botaniky Akademie věd (ÚEB) připravuje řadu zajímavých pokusů z říše rostlin. „Kromě izolace DNA předvedeme extrakci rostlinných pigmentů z listů a ukážeme, jak můžeme sami změnit barvu květin. Návštěvníci si vyzkoušejí pipetování a pomocí mikroskopu nahlédnou do makrosvěta rostlin,“ lákala na program projektová manažerka ÚEB Radka Kvasničková.

Děti a dospělí mohou krásu či potřebnost vědy pochopit i na přírodovědecké fakultě. Stačí se podívat na mikrovlnkovou show, postavit vlastní baterii v elektrolabu nebo si zatančit společně s kapalinou na základně Krotitelů fyziky. Dále se mohou naučit, jak napsat tajnou zprávu, aby ji porozuměla pouze vyvolená osoba, nebo se seznámit s rostlinami, které si mezi sebou povídají či spolu chatují na podzemním internetu. Návštěvníci mohou také otestovat své čichové buňky na organické bylinkové zahrádce nebo ochutnat domácí zmrzlinu.

Loni na veletrh vědy a výzkumu, který se v Olomouci koná už od roku 2001, přišly čtyři tisíce lidí. Pro tradičně velký zájem organizátoři doporučují hlavně školním výletníkům, aby přírodovědeckou fakultu navštívili spíš v odpoledních hodinách.

Z důvodu konání festivalu Bounty Rock Café Open Air v areálu Korunní pevnůstky se bude v pátek 15. a v sobotu 16. června do Pevnosti poznání vstupovat přes Botanickou zahradu a Rozárium.

Více o programu najdete ZDE.

 

 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)