Ještě necelé dva týdny se mohou uchazeči a uchazečky hlásit ke studiu na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého, která konceptem moderní pedagogiky reaguje na potřeby současného školství.
Učitel21 – to je název unikátního konceptu učitelského vzdělávání v duchu moderních evropských trendů a potřeb společnosti, který Pedagogická fakulta Univerzity Palackého připravila pro své studenty a kterým reaguje na aktuální potřeby praxe. Tento koncept nabízí jako nedílnou součást nově akreditovaných vzdělávacích programů, které jsou nabízeny zájemcům o učitelství nebo o programy tzv. neučitelské pedagogiky. Přihlášky ke studiu lze podávat už jen do konce února.
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého plánuje vychovat novou generaci absolventů vybavených dovednostmi a znalostmi potřebnými pro úspěšné fungování nejen v současném světě, ale i v budoucnosti. Nová koncepce byla připravena v návaznosti na prestižní institucionální akreditaci, kterou Univerzita Palackého loni získala jako jedna z prvních univerzit v ČR – a díky které si může sama nejen koncipovat, ale i schvalovat a upravovat studijní plány. Tento typ akreditace je důležitým dokladem kvality vysoké školy a zároveň umožňuje naší druhé nejstarší univerzitě pružně reagovat na potřeby trhu práce.
Cílem pedagogické fakulty je vybavit budoucí absolventy učitelství i neučitelských oborů kompetencemi potřebnými pro uplatnění v praxi v kontextu rychle se proměňující společnosti. Je známým faktem, že potřeby školství – včetně žáků samotných – se stále mění a že je třeba o profesní přípravě učitelů uvažovat jinak než doposud. Na základě širokých konzultací napříč jednotlivými pracovišti proto odborníci z pedagogické fakulty sestavili soubor klíčových kompetencí, kterými by měl disponovat kvalitní učitel pro 21. století. Definovali rovněž oblasti, ve kterých by se měl každý pedagog – bez ohledu na svou aprobaci – rozvíjet tak, aby obstál v současném světě a dokázal úspěšně rozvíjet potenciál svých žáků. Mezi tyto oblasti patří například mediální gramotnost, výhody a rizika digitálních technologií a síťové komunikace, jazykové kompetence nebo oblast speciální pedagogiky, tolik důležitá v rámci inkluzivního školství.
Podle děkanky fakulty Libuše Ludíkové by měl být kvalitní učitel schopen přemýšlet o cíli a smyslu vzdělávání, měl by mít přehled o svém oboru, ale i širší rozhled o světě kolem nás, měl by být schopen vést žáky k porozumění světu kolem i sobě samým, měl by umět žáky nadchnout a vyvolat v nich zájem. V českém školství mají podle Ludíkové učitelé značnou autonomii, a potřebují tedy velmi dobré znalosti aprobačních oborů – to však v dnešní době zdaleka nestačí. „Kompetence, jimiž má být vybaven kvalitní pedagog, jsou jak na úrovni hard skills, tak soft skills. Absolvent, kterého připravuje PdF UP podle nové koncepce Učitel21, má přehled o svém oboru i přehled všeobecný. Je motivován k dalšímu profesnímu i osobnostnímu rozvoji, je mediálně a digitálně gramotný, je kreativní, lidský, otevřený a komunikativní,“ dodává děkanka olomoucké pedagogické fakulty, která patří k tradičním a zároveň velmi dynamickým fakultám připravujícím u nás učitele.
Prvky konceptu Učitel21 jsou přitom integrovány jak ve studijních programech učitelských, tak v programech tzv. neučitelské pedagogiky. Na olomoucké pedagogické fakultě lze totiž studovat rovněž programy připravující odborníky na oblasti mimo tradiční učitelství. Mnohé z nich jsou v našem prostředí unikátní. Jsou však neméně důležité, ať již jde o muzikoterapii, dramaterapii, edukaci v kultuře, intervenci, logopedii nebo vychovatelství a řízení volnočasových aktivit. Tyto programy doplňují pestrou paletu téměř stovky nabízených studijních programů olomoucké pedagogické fakulty, jež se novými akreditacemi proměnily co do kvality, ale i např. v oblasti kombinovatelnosti programů. Legislativní změny a z nich plynoucí nové akreditace tak PdF UP pojala jako výzvu k inovacím a kvalitativní proměně své nabídky.
Mezi nabízenými programy tradičně dominuje – co do zájmu uchazeček a uchazečů – učitelství pro mateřské školy, učitelství pro 1. stupeň ZŠ a množství programů v oblasti speciální pedagogiky. Fakulta nabízí samozřejmě také řadu aprobací pro 2. stupeň ZŠ nebo SŠ – od aplikované ekologie, přírodopisu a environmentální výchovy, informačních technologií, matematiky, českého jazyka a literatury přes hudební kulturu, výtvarnou tvorbu až po oblíbený anglický jazyk a mnohé další. Jak již bylo řečeno, nabízených programů je téměř stovka a nabídka je pro letošní uchazeče zajímavá také novými možnostmi mezifakultních kombinací.
Snahou olomoucké pedagogické fakulty je, aby její absolventi byli nejen vysokoškolsky vzdělanými lidmi připravenými na výkon povolání, ale i sociálně a lidsky vyzrálými osobnostmi, které chápou společenské souvislosti svého oboru a k praxi přistupují odpovědně. Podle děkanky Libuše Ludíkové kvalita vzdělání a úroveň celé společnosti stojí a padá právě s kvalitou učitelů. „Cílem PdF UP je připravovat studenty na budoucnost. Heslo, kterým oslovujeme uchazeče a které vyjadřuje toto vědomí odpovědnosti, je Chci studovat, chci učit, chci měnit svět,“ doplňuje děkanka a dodává: „Chceme, aby v České republice bylo učitelství vnímáno jako klíčová profese, proto musíme veřejnosti i nadále ukazovat, že umíme učit a že vychováváme učitele, kteří jsou v 21. století schopni obstát.“
Kompletní katalog programů Univerzity Palackého je možné najít ZDE.
Představení konceptu Učitel21 jsou věnovány stránky ZDE.
Přihlášky ke studiu lze podávat do konce února, uchazečům fakulta nabízí možnost osobních konzultací při výběru programů nebo pomoc s podáváním přihlášek. Více ZDE.
Doc. Petra Šobáňová, Ph.D., proděkanka pro rozvoj a vnější vztahy PdF UP