Zážitky z Merilla - lekce na celý život

Student Tadeáš Žďárský studoval díky Merrillovu programu na Hampshire College.
Foto: archiv autora
Pondělí 29. leden 2018, 9:43

Ještě teď si vzpomínám na moment, kdy mi přišel email s nabídkou tří amerických škol, na které se mohou studenti Univerzity Palackého dostat díky Merrillovu programu. Jednou z nich byla Hampshire College. Po přečtení jejich webu jsem ihned věděl, že musím udělat vše pro to, abych se tam dostal. Nakonec se mi to podařilo a zažil jsem vysokoškolské vzdělání, o jakém se nám v Česku může zatím jenom zdát.

Inovativní přístup

Hampshire College vznikla v roce 1970 jako experiment a zároveň alternativa k tradičnímu vzdělávání. Nachází se ve státě Massachussets na východě USA, má přibližně 1200 studentů a studuje se na ní způsobem "liberal arts". To znamená, že studenti nejsou uspořádáni do specifických oborů s povinnou strukturou studia. Všechny předměty si vybírají sami a vytváří si tak vlastní studijní plán. "Na celé univerzitě nejsou, nebyli a ani nebudou žádní dva studenti, kteří se učí to samé," hrdě řekl ředitel při uvítací řeči pro studenty prvních ročníků. Studenti zde pasivně nepřijímají vzdělání, které pro ně někdo navrhl. Musí si ho vytvořit sami.

Interdisciplinární povaha tohoto přístupu umožňuje se opravdu zaměřit na to, co člověk potřebuje k svému budoucímu povolání. Potkal jsem například kluka, který chtěl být filmařem a točit filmy, které by motivovaly k občanské angažovanosti. Na klasické škole by se musel omezit na studium filmu, přitom potřebuje znalosti z mnoha dalších odvětví. Na Hampshire College si může k filmovým kurzům přidat sociologii, psychologii nebo cokoliv jiného, co potřebuje k realizaci svých cílů. V případě, že student v obrovské nabídce kurzů nenajde přesně to, co hledá, má možnost vytvořit si svůj vlastní předmět. Stačí si najít akademického poradce, naplánovat metody učení, četbu a také cíle, kterých chce dosáhnout v rámci kurzu.

Této příležitosti jsem využil a vytvořil si předmět, jehož hlavním tématem byla svoboda ve vzdělávání. Sám jsem si vybíral knihy, články, filmy a videa, ze kterých jsem čerpal informace, a také jsem si sám vytvářel zadání a deadliny. Po každém článku, který jsem napsal, jsem se sešel s učitelem, který mi dal zpětnou vazbu a taky se mnou celou problematiku prodiskutoval. Uvědomil jsem si, že taková svoboda je ve studiu moc přínosná, protože člověk se učí jen to, co ho opravdu zajímá a to výrazně ovlivňuje vnitřní motivaci. Najednou mi nedělalo problém přečíst jednu knihu skoro každý týden ani trávit dlouhé hodiny nad psaním článků. Učení bylo příjemné a vnitřně mě naplňovalo. To se mi v tradičním systému stává jen ojediněle.

Dalším důležitým aspektem na Hampshire College je zpětná vazba, protože zde zcela nahrazuje tradiční známky. Učitelé na Hampshire si uvědomují, že písmeno A nebo D studentům nedává dostatek informací o tom, v čem vynikají nebo v čem se mají zlepšit. Součástí všech kurzů je také sebehodnocení, díky kterému studenti reflektují svou vlastní práci a jsou tak vedeni k autonomii a efektivnímu sebeřízení.

Bakalářské studium trvá čtyři roky a v posledním roce studenti pracují na svých závěrečných projektech, jejichž podoba může být různá. Kromě akademických publikací, jako jsou bakalářská či diplomová práce, mohou studenti pracovat třeba na dokumentárním filmu, albu, prototypu nějakého produktu, softwaru, knize, start-upu, deskové či počítačové hře či umělecké výstavě. Studenti jsou tu zkrátka vedeni k co největší kreativitě a samostatnosti. O tom svědčí fakt, že zpravidla jeden ze čtyř absolventů zakládá vlastní podnik nebo organizaci. Díky této skutečnosti byla Hampshire College zařazena magazínem Forbes mezi deset nejpodnikavějších univerzit v USA.


Naprosto jiná úroveň studentské participace

Moc se mi líbilo, že studenti jsou do chodu celé instituce zapojeni různými způsoby. Každý předmět vede nejen učitel, ale také dva studenti, takzvaní TA (teacher asisstant) neboli asistenti učitele, kteří daný předmět už absolvovali v minulosti. Na přípravách kurzu od začátku spolupracují s učitelem a vnáší tak do výuky důležitou studentskou perspektivu. Během hodiny také vedou některé aktivity, řídí diskuze či pomáhají ostatním studentům s různými typy zadání. Kromě práce před a během hodin mají také konzultační hodiny, kdy za nimi studenti mohou přijít prodiskutovat téma, kterému nerozuměli, nebo aby dostali zpětnou vazbu k práci ještě před oficiálním odevzdáním.

Tento systém je velkým přínosem pro všechny zúčastněné. Pro profesory je hlavní výhodou, že dostávají od asistentů neustálou zpětnou vazbu, která v tradičním systému chybí, nebo přichází jen na konci jednotlivých kurzů. Na Hampshire College právě díky ní mohou učitelé vylepšit své postupy a metody tak, aby byly hodiny pro studenty skutečným přínosem a zároveň je bavily. Zároveň z toho mají prospěch i asistenti učitele, kteří si tímto způsobem zvyšují sebevědomí a rozvíjejí mnohé dovednosti, jako jsou facilitace, příprava vzdělávacích programů nebo opravování studentských prací. Také aktivně předávají stravitelným způsobem získané zkušenosti a vědomosti svým vrstevníkům a stávají se vzory, ke kterým mohou ostatní studenti vzhlížet. Tento systém výrazně ovlivňuje dynamiku celé třídy, která je postavená na rovnosti mezi učitelem a žáky, ne na hierarchii. Díky tomu ve třídě při diskuzích není cítit strach z toho, že student řekne něco špatně, naopak je vytvořena atmosféra pro otevřenost a participaci.

Studenti nepomáhají jen s výukou, ale pracují napříč celou univerzitou. Na studijním oddělení, v menze, na farmě nebo jako "writing help" studentům, kteří mají problémy s psaním prací. Já jsem využil této příležitosti a vydělával si slušné peníze právě prací na farmě a překvapivě také doučováním češtiny.

I přesto, že má Hampshire College jen zlomek, přesněji dvacetinu studentů v porovnání s Univerzitou Palackého, počet studentských organizací je srovnatelný. Já jsem se zapojil do studentského potravinového družstva Mixed Nuts, kde se prodávaly základní potraviny jako rýže, sůl, oleje či jogurty, které byly vyprodukovány v etických a udržitelných podmínkách. Studenti kvůli běžnému nákupu nemuseli opouštět kampus a také namísto utrácení peněz ve velkých hypermarketech podpořili lokální ekonomiku a studentskou komunitu. Věřím, že právě aktivní studentská participace vytvořila příjemnou a velmi inkluzivní atmosféru. Také jsem moc rád, že i na Univerzitě Palackého se aktivity studentských spolků podporují čím dál více. Svědčí o tom i vznik nového studentského klubu v budově Zbrojnice, který je prvním oficiálním prostorem pro spolky. Věřím, že bude motivovat vznik dalších studentských iniciativ.

Morální hodnoty jako základní pilíř vyššího vzdělání

Součástí mise Hampshire College není jenom vzdělávat studenty v akademických oborech, ale také vychovávat aktivní generaci lídrů s pevnou morálkou, kteří budou měnit svět k lepšímu. Tato fráze se dnes používá takřka všude, ale v případě Hampshire College to není jen hezký promo materiál na webových stránkách, ale realita, která se odráží v každodenním provozu celé instituce. Velké množství předmětů se věnuje tématům, která jsou pro dnešní společnost aktuální jako například ekonomická nerovnost, rasismus, migrace, populismus či klimatická změna. Obdobná témata jsou však začleněná i do jinak tradičních kurzů. Společenská změna byla pro většinu studentů jednou z největších motivací přihlásit se právě na Hampshire College. Potkat studenta, jehož budoucí cíle nebyly pro společenské, bylo spíše ojedinělé.

Hampshire College jde také příkladem v udržitelnosti, která je jednou z jejích základních hodnot. Vzhledem k tomu, že jsem jedním ze zakladatelů studentského spolku Udržitelný Palacký, navštívit takto zodpovědnou instituci bylo pro mě obrovskou počáteční motivací a po svém pobytu už mohu konstatovat, že také velkou inspirací. V okolí školy se nachází velké množství solárních panelů, které od nedávna vytváří 100 procent elektřiny, kterou škola spotřebuje. Dále se na území kampusu nachází obrovská organická farma, z níž jídlo putuje do školní menzy a také studentům, kteří bydlí v chatkách a vaří si sami. Jídlo je tak čerstvé, ekologické, lokální a sezónní. Dále mají takřka všichni vlastní láhev na vodu, protože po celém kampusu se nacházejí takzvané "water stations", které po každém naplnění láhve počítají, kolik plastových láhví se ušetřilo. Věřím, že díky takto vytvořenému prostředí budou studenti po čtyřech letech studia odcházet se zažitými udržitelnými praktikami, které se výrazně promítnou do jejich budoucího života.



Lekce na celý život

Semestr na Hampshire College mi přinesl strašně moc jak z osobního, tak profesního hlediska. Díky předmětům, které jsem si zapsal, jsem se naučil hodně o sociálním podnikání, potravinových systémech a také zmíněné svobodě a participaci ve vzdělávání.

Rád bych těchto zkušeností využil u nás na univerzitě. Mám totiž pocit, že vzdělávání v Česku už dlouho stagnuje a zavedené změny jsou jen nepatrné. Věřím, že aktivnější zapojení studentů do procesu výuky i provozu celé univerzity by z Univerzity Palackého udělalo progresivní instituci, která se nebojí experimentů a inovací.

V budoucnosti plánuji u nás, na katedře rozvojových a environmentálních studií, vyzkoušet systém studentských asistentů, kteří by s učiteli aktivně pracovali na přípravě a vedení předmětů. Je mi jasné, že systém bude třeba trochu pozměnit a uzpůsobit českým podmínkám. Rozhodující bude, jestli budou mít o inovativní změny zájem jak vyučující, tak studenti.

Na závěr bych rád poděkoval Univerzitě Palackého a Merrillovu programu, které mi umožnily studovat v tak speciální instituci, kterou Hampshire College bezpochyby je. Nesmírně si vážím všech příležitostí k vycestování, kterých je opravdu spousta. Rád bych vzkázal všem studentům, ať je využívají co nejvíc. Stojí to za to.

Tadeáš Žďárský
student Katedry rozvojových a environmentálních studií PřF UP

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)